Saturday, January 8, 2011

Hah ! Mencuri ! (Ambil dari majalah)

Hi~~Hari ni yinna nk share satu story.Tapi ni bukn rekaan Yinna ok ! Yinna ambil dari satu majalah kegemaran Yinna... Tapi tetap kena bagi credit...Credit To ::Ana Muslim.Ok...Jom mula..

Mencuri adalh satu perbuatan yg slah di sisi undang2,negara dan agama.Tapi mase jadi kanak2 nakal,mane peduli semua ni.Berikut adalh pengakuan dari seorang insan yg telah insaf kononnya.

Dulu aku selalu curi duet dapur mak aku.Tapi xde la bnyk sangat setakat seposen dua aje buat beli jajan.Mak selalu simpan duit baki dlm tin milo kt rak dapur.Walaupon rak tu tinggi tapi jajan punya pasal aku sanggup panjat.Mungkin mak tak peran aku ambil,rasnya x pernh pon luak.Kadang2 bile nk cepat,aku amek je duit syiling abh yg bocor dari sakunya.

Sorang lg mangsa aku ialah abng aku,Dear ni kedekut tahap gaban sikit.Walaupon abng pandai meyimpan tapi tk pernh aku merasa dear belanja aku ais-krim ke.Tempat rahsia dear simpan duet dear adalah di bwh tilm kekabu dear yg ditebuk sikit.Mcmlah aku tk tau klau da satu blik.

Masa blik mengaji atau ponteng mengaji aku dan kekawan aku kena melalui kebun Pak Ali.Tapi bila musim buah mana tahan tengk buah durian dan rambutanya melambai-lambai dan mengoda kami.Apatah lg bila durian tu gugur dengn manjanya di depan kami.Jadi sebagai bekalan perjalanan menuntut ilmu kami cilok la dlu.Bukan ke klau kita ade kebun buah-buahannya yg dimakan binatang atau manusia itu dianggap sedekah...Banyk pahala Pak Ali.

Kt skolah bila masa rehat atau pendidikan jasmani,kami suka buat sport check dlm beg skolah budak-budak kelas.Bukn cari duet tapi diaorng ni suka bawa mainan ke skolah.Mane yg berkenan kami ambil la.Tapi bukn ambil terus,bila da rosak atau boring kami pulangkn balik.Lagipun mane bley bawak mainan ke skolah.Kira kami bagi pengjaran la ni.

Aktiviti cilok kami seterusnya adalah makanan kt masjid.Masa orng lain bukk sejadah,kami bukk periuk.Siap sedia bekal untuk supper lg.Jemaah-jemaah kt masjid ni memang pemurah.Makanan selalu yg sedap2."Kita ni bukn mencuri tau.Ini dipanggil makan awal sebelum solat."kata kawanku sarip.

Tapi aktiviti mencilok kami yg paling berani adalah sinddiket mencuri jajan di kedai Uncle Wong biila time blackout.Mlm je menjadi projek kami ni,Jngn buat hal pulak mase siang hari.Biasanya bila blackout je kami umpan uncle wong dengn mmbeli lilin yg mk belikn.Tapi dlm mase yg sama kami ambil jajan masuk poket.Gelap maaaa...Uncle Wong mane nmpk.

Tapi tu kisah dlu la,zaman nakal budak2Pikir blik rasa bersalah plak.Bila da besar da ade duet sendiri setakat duit mak abh dan adik beradik tak de masalah.Yg lain2 tu pndai2 la pikir mcm mane nk kasi settle..

0 Budak Kawaii:

Post a Comment